კურიერის ერთდღიანი უსასრულო ოდისეა ერთ ქალაქში

რეჟისორ და ფოტოგრაფ ანკა გუჯაბიძის ფილმითემო რე“ (2025) თბილისისა და, ცოტა უფრო ადრე, ქუთაისის საერთაშორისო ფესტივალებზე მაყურებლისა და კრიტიკოსების ყურადღების ობიექტად იქცა. მისი საერთაშორისო წარმატება როტერდამის 2025 წლის კინოფესტივალზე დაიწყო, როდესაც მოკლემეტრაჟიანი კინოსთაიგერ შორთსისადა ნიდერლანდელი კინოკრიტიკოსების პრიზებით დააჯილდოვეს. და ამაღნიშვნებსადა პრემიებს აქვს მყარი და უტყუარი საფუძველიარაორდინალური ხედვის, ახალი კინოენისა და კინოსტილის, ლიტერატურული ტექსტის ეკრანზე განსხვავებული ფორმით მოხვედრის, ახალი მხატვრული რეალობის შექმნის ფაქტიდან გამომდინარე. ანკა გუჯაბიძე არაორდინალურად აერთიანებს თავის ორ პროფესიას და კინემატოგრაფიულად გამომსახველობითი ფილმის სივრცეში უპრობლემოდ იჭრება. 

სცენარის ავტორები (და ეს ერთობაც არაა უმნიშვნელო, ვინაიდან პრობლემას, თემასა და საკითხს სხვადასხვა ჭრილში ხედავენ), ანკა გუჯაბიძესთან ერთად, არიან კინომცოდნე და ჟურნალისტი, სალომე ასათიანი და მსახიობი, დრამატურგი და მწერალი, თემო რეხვიაშვილი. „თემო რემისივე რომანის, „კურიერის ამბებიმიხედვითა და მისივე მონაწილეობითაა გადაღებული. ოპერატორიც, მემონტაჟეც, ფოტოგრაფიც და მხატვარიცანკა გუჯაბიძეა. მოკლედ, „თემო რეპირდაპირი მნიშვნელობითაც საავტორო კინოა.

თემო რეხვიაშვილი მსახიობია. შემდეგ კურიერი და ანიმატორი გახდა. შემდეგ, ამ გამოცდილებაზე, მან დაწერა ავტობიოგრაფიული მინირომანი, „კურიერის ამბები“, რისთვისაც ლიტერატურული პრემია, „საბა“ (2022) დაიმსახურა, საუკეთესო დებიუტის ნომინაციაში. მერე იგი ემიგრაციაში წავიდა. დაბრუნდა და, თანამოაზრეებთან ერთად, ყველა მნიშვნელობით თავისუფალი და გამორჩეული თეატრი, „ჰარაკიდააფუძნა. დრამატურგიც გახდა. დაწერა პიესა „CO2“, რომელმაც 2024 წელს, ფრიდრიხ ებერტის ფონდის პრემიის კონკურსში გაიმარჯვა. პიესა თეატრში ათონელზე ილია ქორქაშვილმა დადგა და წარმატებითაც. 

რომანისა და ფილმის მიხედვით, როგორც მონაყოლიდან ვიგებთ, ერთ დღესაც, როდესაც ის კურიერობას შეუდგა, ახალი ცხოვრება დაიწყო (კურიერობა კი იმიტომ გადაწყვიტა, რომ მსახიობის ანაზღაურება დღეში – 12 ან 20 ლარია, ან 30 – დაქვითვით, რადგან მსახიობიღირს 20 ლარი“ – როგორი სტენსილიც გამოჩნდა რამდენიმე წლის წინათ თბილისის ქუჩებში, რასაც თემო რეც იხსენებს). კურიერის ცხოვრება კი მოძრაობა, გადაადგილება, შეხვედრები, დღეში დაფარული 100 კილომეტრი და თითქოს რუტინული და ერთფეროვანი, მაგრამ ჭრელი თავგადასავალიასხვადასხვა პერსონაჟით, „ღერძულ მარშრუტშიშემავალი მოკლე ეპიზოდებით, ვიღაცის ცხოვრების ფრაგმენტებით, ინციდენტებით, საზოგადოების საერთო ცხოვრების ორომტრიალის ფონზე თუ ეპიცენტრში. 

თემო რე“ – არა ერთ თანადროულ და დღევანდელობის მწვავე პრობლემას მოიცავსსოციალური ვითარება, სახელმწიფო კორუფცია, ადგილობრივი მოხელეების საქმიანობის მოჩვენებითობა, მოხელეებისსაიმიჯოაქტივობები, ფარისევლობა, ემიგრაცია, გაჭირვება და რეალობის ჩიხურობა, რასაც მსახიობიკურიერი მუშაობის, შეკვეთების დარიგების დროს, ადგილზე თუ გზად, ერთ დღეში ეჩეხება.

ფილმი მთლიანად ფოტოებითააგადაღებული“. ფოტოებით, რომლებიც ცოცხლდებიან, მოძრავდებიან და სიუჟეტი მიჰყავთ. თუმცა, სიუჟეტიც არაა სიუჟეტი, კლასიკური გაგებით. ესაა ამბავი, რომელიც ნებისმიერ კურიერს და არა მხოლოდ კურიერს, ერთი უსასრულო დღის განმავლობაში შეიძლება თავს გადახდეს.

ეს ერთი დღე კი, ბევრ სხვა მსგავს დღეს, ბევრ სხვა ამბავს, ბევრ სხვა შეხვედრას, ყოფის ბევრ ფაქტს მოიცავს. დასაწყისი აქვს და დასასრული არ უჩანს. პერსონაჟსა და მონათხრობს ძალაუნებურად აიგივებ, აიგივებ წიგნსავტორთან, ფილმსპერსონაჟთან, პერსონაჟსმსახიობ/კურიერთან და ამბავს, თუ ყველას არა, ადამიანების დიდი ჯგუფების ცხოვრების პანორამასთან. ასეთი ცხოვრების ასეთ მსვლელობასთან. ასეთი რეალობის ამგვარ აღქმასა და გამოხატულებასთან. ამგვარი პირობითი გამომსახველობის ნამდვილობასთან და პირობითობას დოკუმენტთან. ყოველდღიური ცხოვრების დოკუმენტურ დადასტურებასთან. რეალობის მეტაფორულ სახესთან.

ამ ამბებსა და ამ ერთი დღის მოვლენებს, რომლებიც ყველა სხვა დღესა და სხვა მოვლენებს გვანან და ცხოვრების მსვლელობას ასახავენმსახიობებიმიხეილ აბრამიშვილი, ნატალია გაბისონია, გაგა შიშინაშვილი, სანდრო კალანდაძე, აკაკი სიორიძე (რომლებიც საერთო პანორამიდან, სხვადასხვა ეპიზოდში გამოიყოფიან) ირონიით, სარკაზმითა და გროტესკის ფორმით აჩვენებენ, ასრულებენ და ტექსტებს, ხაზგასმული მანერულობით, პაროდირებით წარმოთქვამენ. ოღონდ, კადრს მიღმაგახმოვანებით“.

ზოგჯერტყუვდებიდა სანამ ეპიზოდი არ გაიშლება და არ დასრულდება, ან მსახიობს არ ამოიცნობ, შეიძლება ჩათვალო, რომ ეს სცენები დადგმული კი არა, რეალური მოცემულობებია და მოქმედი პერსონაჟებიც ისევეშემთხვევითმოხვდნენ კადრშიობიექტივში, როგორც ნამდვილი გამვლელები ქუჩაშიუცბად დაფიქსირებული და მზერის არედან გამქრალი.

მათ მსგავსად, თემო რეხვიაშვილი, ზუსტად და მძაფრად გრძნობს ფილმის ჟანრსა და სპეციფიკას და იმასაც, თუ რა არის ფოტოგამოსახულება, კინოსაგან განსახვავებით და როგორ უნდა იმოქმედო მაშინ, როდესაც მოქმედების, როლის, პერსონაჟის სახისა და განვითარების გზები და ფორმები ჩვეულებრივისაგან მკვეთრად განსხვავებულია. იგი, ერთი მხრივ, საკუთარი გამონაგონის, საკუთარი ტექსტისნარატორიადა, ამავე დროს, როგორც მსახიობი, რეჟისორის ნებასა და ხედვას ემორჩილება.

თხრობა რომანშიც და ფილმშიცპირველ პირშიმიმდინარეობს და ის, რაც ტექსტშია, ეკრანზე მძაფრი სიმკვეთრის გამოსახულებად იქცევა. შავთეთრ გამოსახულებად, რომლის სივრცეშიაცხოვრების ფრაგმენტებიადამიანების, ქალაქის ქუჩების, ნახევრადდანგრეული საცხოვრებელი, თუ საწარმოების, სიცოცხლისაგან თითქოს და ადამიანებისაგან თითქმის დაცლილი და გაუდაბურებული შენობები. დღისითმზის გულზე თუ მზისქვეშ ძლიერად გადანათებული და ღამით სრულიად ჩაბნელებული, სიცოცხლის ნიშანწყლის გარეშე. ასეთია ეს ქალაქი, მისი უბნები, სადაც კურიერს მოხვედრა და გადაადგილება უწევს.

რაც, ერთი მხრივ, დოკუმენტურობასა და მეორე მხრივ, დოკუმენტალიზმის მხატვრულ განზოგადებას ქმნის. გამონაგონი დადადგმულიეპიზოდები, სხვადასხვა თემით, ხასიათისა თუ ჟანრისაც კი, სინამდვილედ იქცევა, და პირიქით. რეალური პანორამები, ლანდშაფტები თუ კუთხეკუნჭულები განზოგადებული და დატვირთული მეტაფორების სახეს იძენენ, გადაღების ხარისხიდან, გამომსახველობიდან, შუქჩრდილის კონტრასტებიდან და ფაქტურებიდან გამომდინარე. როგორც წარმოსახვა და პირიქით.

ამ სამყაროს უძრაობას ხმები, ხმაურები ავსებს დააცოცხლებს“. როდესაც რაღაც მოქმედება იწყება და იწყება მოძრაობა, ისმის ნამდვილი ხმები, რომლებსაც ეს ობიექტები თუ მოვლენები გამოსცემენ, რაც მაყურებლის წარმოსახვას ააქტიურებს და ის ხედავს, როგორნამდვილადმოძრაობს კურიერისმოპედი“, ან მანქანების ხმაურები, თუ ქალაქის ხმები ცხოვრების დინებასაჩვენებს“. ასეთგახმოვანებასადამიანების ხმები ერევახილული თუ უხილავი დამკვეთებისა და შემხვედრების ტექსტები, კომენტარები, რომლებიც კურიერის ცხოვრების ნაწილები, მისი საქმიანობიდან გამომდინარე ხდებიან, სახელოსნოში, სკვერსა თუ მატარებლის ლიანდაგის გადასასვლელზე. 

მთხრობელის ხმაც, ამბების აღწერილობა, მისი მეტყველების სტილი, სხვადასხვა მანერაში წარმოთქმული ფრაზები, ზოგჯერ მკაფიოდ წარმოთქმული სიტყვებით, ზოგჯერ მიზანმიმართულად, გაურკვევლად ნათქვამი, დასრულებული თუ წყვეტილი წინადადებები, ზოგჯერ ბუტბუტი; აქაიქ ლექსები. ლექსები კადრს მიღმიდანერთგვარი ჩანართები, რომლებითაც თემო რე თავის ფიქრებს ახმოვანებს თუ შინაგან მონოლოგებს ხმამაღლა წარმოთქვამს. 

ეს ყველაფერი და კადრში შეჭრილი მუსიკა და ტიტრებიკომენტარები, ამა თუ იმ ამბავზექმნიან ნამდვილობის ეფექტს ისე, როგორც ცხოვრებაშია. რაც ჩვეულებრივია ცხოვრებისთვის და რაც, ამ შემთხვევაში, „გაყინულიკადრების ამოძრავების დამაჯერებელ ილუზიას ბადებს. ასეთივე ილუზიაა, სპექტაკლი, კურიერის მონაწილეობით, ის, თუ როგორ ცვლის ერთი, ფოტოზე დაფიქსირებული სცენა მეორეს და როგორ რეაგირებს მასზე გაბრაზებული პარტნიორი, რომელიც არ უშვებს და არ ეთანხმება იმას, რასაც თემო რეს პერსონაჟი, სპექტაკლში, პიესის მიხედვით, გადაწყვეტს.

და როდესაც დღე მთავრდება და ყველაფერი იცვლება თემო რეს სიზმრით, რომელშიც ცოცხლდებიან განვლილი დღის ფრაგმენტები, თვალმოკრული დეტალები, ჩანს, როგორ ააქტიურებს თემო რეს რეალობა მის ფანტაზიას, ქვეცნობიერს, შფოთვებსა და წარმოდგენებს, გრძნობებსა და ფიქრებს, ტალღებივით, უწესრიგოდ და უკონტროლოდ. სიზმარში გადასული ზმანებაც, კურიერის აბსურდული ცხოვრების მეტყველი მეტაფორაა, რომელსაც თავისი ლოგიკა, წესები და განვითარების სისტემა აქვს. 

ამ სიზმარში მსახიობი, მხატვარი და ოპერის მომღერალი, მიხეილ აბრამიშვილი (რომელიც კლოუნის პარიკითა და გრიმით, გადაღების წერტილებისა და ხედებისა თუ რაკურსების ცვალებადობითთემო რეს მორიგი ზმანებაა) კონტრტენორის პარტიას ასრულებს ნოდარ გაბუნიას სიმღერების ციკლიდან, ვაჟაფშაველას ლექსზესიმღერა“, რომელშიც ასეთი ტექსტია – „სიკეთისათვის სიკეთეს არავის დავუგვიანებ. ავის თქმით, ავის ქცევითა გულს არვის დავუზიანებ. ხარს ვგევარ ნაიალაღარს, რქით მიწასა ვჩხვერ, ვბუბუნებ; ღმერთო, სამშობლო მიცოცხლე! – მძინარიც იმას ვდუდუნებ“. და მსახიობს, ამგვარი პირობითობითა და გარდასახვით, ახალი ნაკადი შეაქვს თხრობაში, რომელიც რეალობიდან ირეალურში, ან სიზმრისზერეალობაში გარდაისახება.

თემო რემოქცეულიასუფთა კინოსფორმულაშიმოძრაობა, ვიზუალური კომპოზიცია და რიტმი. მოძრაობა აქ პირობითია. მაგრამ მოძრაობის ფაზების, ხედებისა და რაკურსების თანმიმდევრობა, კადრებისა თუ საერთო კომპოზიცია და მონტაჟი ქმნიან მოძრაობის სრულ და თავისთავად აღქმას, რომელსაც თავისი დასაწყისი, განვითარება და შესაბამისი ტემპორიტმი აქვს. 

ესაა კინომონტაჟის, კადრის სისუფთავე და კინოენის ძლიერი გამომსახველობა, მხატვრული მოქმედება და უცნაურად გაცოცხლებული მოძრაობა, მხოლოდ კინოს რომ შეუძლია, იმ უხსოვარი დროიდან, ჯერ კიდევ კადრის ამოძრავებამდე. ესაასუფთა კინო“, როგორიც ქართულ კინოში, იყო, მაგალითად, ალექსანდრე რეხვიაშვილი; ფრანგულშიადრეული რენე კლერი ან, როგორიც იყო, კიდევ უფრო ადრებრიტანელი ედვერდ მაიბრიჯის, 1872 წლის ფოტოექსპერიმენტი – „ცხენი მოძრაობაში“ (რომელიც ერთერთ პირველკინოექსპერიმენტადაააღიარებულიმისი არსის, ბუნებისმოძრაობის ფაზების გამომხატველთვალსაჩინოებად“). სწორედ ამ უკანასკნელთან არაპირდაპირიკავშირი“, მაგრამ მის ამოცანასა და შედეგთანშინაგანისიახლოვეა, რაც კიდევ უფრო განსაკუთრებულს, ქართულ კინოში სიახლის მაუწყებლად აქცევს ანკა გუჯაბიძის ფილმს. 

თემო რეგადაღებულია დაფინანსების გარეშე და საზოგადოების შეწირულობით, რომელთა ჩამონათვალი ძალიან გრძელია, ისევე, როგორც იმ ადამიანების სია, რომლებსაც ავტორებიგანსაკუთრებულმადლობას უხდიან და ესეც ტიტრების, კადრს შიდა და საინფორმაციოს, გრაფიკული ფორმის, ფონური მუსიკისა და მხატვრულ/ გამომსახველობითი კონცეფციისა და იმ რეალობის გამომხტველია, რის შესახებაც და როდესაც რომანი და ფილმი შეიქმნა.

იქნებ, ოდესმე ის ცნობილი ისტორიაც გიამბოთ, ლისის ტბაზე მეგობრებთან ერთად სასეირნოდ გამოსული, რამდენიმე საათში როგორ აღმოვჩნდი ჰამბურგში, და როგორ დავიკარგე მის ბნელ ქუჩებში. მაგრამ, სანამ მე და თქვენ ისე გავიცნობთ ერთმანეთს, რომ საქმე აქამდე მივა, მანამდე ალბათ კიდევ რამდენიმე ათას კილომეტრს დავფარავ ჩემიმოპედით“, რომელიც ჰამბურგიდან დაბრუნების შემდეგ მეგობრის სახელზე განვადებით გამოვიტანე“ – ამბობს თემო რეთემო რეხვიაშვილიდა თუ ის ან/და ანკა გუჯაბიძეიმ“, თუ რომელიმე სხვა ისტორიას ოდესმე გვიამბობენ, ალბათ, ის სულსხვაისტორია, სულ სხვა ამბავი და იმედიაუფრო ბედნიერი, „უდარდელიდა ყოველმხრივ, შედეგიანი იქნება.

ლელა ოჩიაური 

Leave a Comment

თქვენი ელფოსტის მისამართი გამოქვეყნებული არ იყო. აუცილებელი ველები მონიშნულია *